Prawa pacjenta
KARTA PRAW I OBOWIĄZKÓW PACJENTA
Prawa pacjenta
1. Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
- Pacjent ma prawo do opieki zdrowotnej odpowiadającej wymaganiom najnowszej wiedzy medycznej.
- Świadczenia udzielane są natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
- Świadczenia udzielane są z należytą starannością, w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne, przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej.
- Pacjent ma prawo do zaopatrzenia w niezbędne leki i materiały medyczne oraz do zapewnienia pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia,
- Pacjent ma prawo, o ile jest to możliwe, do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej przez członka rodziny lub przez inną wskazaną przez siebie osobę – koszty tej opieki pokrywa pacjent.
- Pacjent ma prawo do wnioskowania o konsultacje innego lekarza niż lekarz prowadzący.
2. Prawo do informacji
- Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
- Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do uzyskania od pielęgniarki, położnej przystępnej informacji o jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.
- Pacjent ma prawo wskazać lub nie osobę, która może być informowana o jego stanie zdrowia, np. małżonka, osobę bliską, członka rodziny.
- Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot, w tym profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
- Pacjent ma prawo wglądu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby.
3. Prawo do wyrażenia zgody na zabiegi i leczenia
- Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do wyrażenia pisemnej zgody lub odmowy, na zabieg operacyjny i określone zabiegi diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko, po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o stanie zdrowia i leczeniu.
- Pacjent ma prawo do niewyrażenia zgody na uczestniczenie podczas udzielanych świadczeń zdrowotnych innego personelu niż niezbędny.
- Pacjent ma prawo do wypisu ze szpitala na własne żądanie, po uprzednim podpisaniu oświadczenia, iż został poinformowany o możliwych konsekwencjach zaprzestania leczenia w szpitalu.
4. Prawo do poszanowania godności
- Pacjent ma prawo do życzliwego i kulturalnego traktowania, poszanowania godności oraz intymności w czasie udzielania świadczeń medycznych.
- Pacjent ma prawo do leczenia i łagodzenia bólu.
- Na życzenie pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska.
5. Pacjent ma prawo do zapewnienia ochrony jego danych zawartych w dokumentacji:
- Dane dotyczące pacjenta są poufne, również po śmierci pacjenta,
- Informacja może być udzielona w przypadku wyrażonej zgody pacjenta wskazanej przez niego osobie,
- Wszystkie informacje dotyczące pacjenta i stwarzające ryzyko jego identyfikacji są chronione.
6. Pacjent ma prawo do opieki duszpasterskiej.
7. Pacjent ma prawo do całodobowego osobistego kontaktu z osobami z zewnątrz.
8. Pacjent ma prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarskiego.
9. Pacjent ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie szpitala.
10. Pacjent ma prawo do zgłoszenia działań niepożądanych produktów leczniczych.
Obowiązki Pacjenta
Przebywając na ternie szpitala pacjent jest zobowiązany do przestrzegania Regulaminu dla pacjentów oraz innych regulaminów, w szczególności nie powinien:
- Zażywać leków bez wiedzy i zgody lekarza.
- Przebywać w salach innych pacjentów – może przebywać wyłącznie w przydzielonej sali oraz pomieszczeniach przeznaczonych dla ogółu pacjentów.
- W czasie trwania ciszy nocnej (22:00 – 06:00) przebywać poza wyznaczoną salą.
- Używać grzałek, grzejników elektrycznych, czajników elektrycznych oraz innych urządzeń mogących spowodować stan zagrożenia w miejscach innych niż wyznaczone.
- Wyrzucać bądź przechowywać żywności w miejscach innych niż uzgodnione z pielęgniarką.
- Zakłócać spokoju innym pacjentom oraz pracy personelu.
- Opuszczać oraz wychodzić poza teren szpitala bez wiedzy pielęgniarki/położnej/ratownika medycznego.
Ponadto pacjent jest zobowiązany do:
- Noszenia znaków identyfikacyjnych, w które został zaopatrzony przy przyjęciu.
- Stosować się do zaleconej diety.
- Przestrzegać zasad higieny osobistej.
- W porze obchodów lekarskich, wykonywania zabiegów i opatrunków czy podawania posiłków pacjent zobowiązany jest przebywać w Sali lub innych przeznaczonych dla niego pomieszczeniach.
- Dbać o czystość najbliższego otoczenia i pomieszczeń sanitarnych.
- Stosować się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym.
- Przestrzegać zakazu manipulowania przy aparaturze i urządzeniach medycznych, elektrycznych, wentylacyjnych i grzewczych.
- Przestrzegać zakazu obrotu, posiadania i używania narkotyków, środków odurzających, substancji psychotropowych i innych podobnie działających.
- Niewnoszenia na teren szpitala i nieprzechowywania materiałów i substancji niebezpiecznych w szczególności łatwopalnych, wybuchowych, trujących i wszelkich o podobnym działaniu.
- Zabezpieczenia swoich rzeczy osobistych, w tym rzeczy wartościowych, garderoby, pieniędzy i dokumentów, których nie przekazał do depozytu, za które szpital nie ponosi odpowiedzialności.
- Poszanowania mienia szpitala.
- Stosowania się do obowiązującego na ternie szpitala zakazu palenia tytoniu, spożywania alkoholu.
- Pacjent ma obowiązek poinformować lekarza prowadzącego o stale przyjmowanych lekach niezwiązanych z jednostką chorobową, która jest przyczyną hospitalizacji. W przypadku, gdy pacjent posiada własne leki, zobowiązany jest po konsultacji z lekarzem, do przekazania ich pielęgniarce. Przy wypisie leki zostaną zwrócone właścicielowi.
Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Skargi i wnioski mogą być wnoszone do:
- Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta przy SPZOZ w Gostyniu – Sekretariat Szpitala, wtorek – czwartek w godz. 8.00 – 14.00, tel. 65 322 68 53, e-mail: sekretariat@szpitalgostyn.pl
- Narodowy Fundusz Zdrowia Wielkopolski Oddział Wojewódzki, 60-309 Poznań ul. Grunwaldzka 158, tel. centrali: 61 850 60 00, infolinia: 800 190 590, e-mail: centrala@nfz-poznan.pl
- Biuro Rzecznika Praw Pacjenta ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, tel. 22 532 82 50, fax. 22 532 82 30, Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta: 800-190-590 czynna pn. – pt. w godz. 8.00 – 20.00; kancelaria@rpp.gov.pl